Berita

September 29, 2021

EDIT Mahjong: Wajah Baru Set Mahjong

Aiman Abdullah
WriterAiman AbdullahWriter

Edit Mahjong adalah produk inovatif yang bertujuan untuk menangani isu-isu yang berkaitan dengan perubahan iklim melalui permainan dan industri fesyen. Set ini dibuat melalui usaha bersama dari EDITECTURE dan EDIT THE BRAND. Dalam membuat set Mahjong yang baru, pasukan menggunakan bahan potong dan bahan-bahan bio yang dapat dihancurkan. Setelah selesai, set itu terdiri daripada 28% sampah kain. Dengan kata lain, 30 Kg sampah kain didapati penggunaan baru ketika hadir dengan EDIT Mahjong. Karya seni yang lengkap itu mempunyai ruang di salah satu pemasangan seni Hong Kong dengan tajuk "An Ode to Mahjong."

EDIT Mahjong: Wajah Baru Set Mahjong

Penggunaan Baru untuk Pembaziran Fesyen

Menurut penyelidikan, industri fesyen global menghasilkan lebih dari 92 juta tan sampah setiap tahun. EDITEKTUR mengatakan bahawa Hong Kong sendiri mengumpulkan lebih daripada 110,000 sampah kain setiap tahun. Di samping itu, terdapat lebih banyak kesan terhadap alam sekitar yang disebabkan oleh penggunaan air yang tinggi dan pelepasan CO2 dari kilang-kilang yang membuat pakaian. Sehubungan dengan itu, studio reka bentuk, bersama dengan EDIT THE BRAND, hadir dengan cara alternatif menggunakan potongan kain.

Pembuatan Suntingan Mahjong

Semasa membuat Edit Mahjong, para pereka mengumpulkan kain yang ditolak dengan alasan yang berbeza seperti pemotongan corak dan gagal memenuhi standard kualiti. Seterusnya, kain disusun mengikut warna dan estetika. Pada akhirnya, kain akan mempengaruhi penampilan dan nuansa kepingan Mahjong yang berbeza.

Pasukan itu kemudian mencincang kain untuk membolehkan pencampuran dengan 100% bahan terbiodegradasi. Akhirnya, campuran itu dibentuk menjadi kepingan Mahjong yang unik. Secara keseluruhan, projek ini menyebabkan peningkatan 30 KG sampah yang sebaliknya akan berakhir di tapak pelupusan sampah.

Ode ke Mahjong

Set Edit Mahjong hanyalah satu bahagian dari projek DIY yang dilakukan oleh EDITECTURE dan EDIT THE BRAND. Projek yang lengkap merangkumi barang-barang lain yang digunakan di Mahjong, seperti meja dan kerusi di mana pemain bertemu untuk bermain permainan.

Pemasangan "An Ode to Mahjong" dipamerkan di Hong Kong. Sebahagian daripada alasan ini adalah untuk memberi penghormatan kepada permainan kuno. Karya seni satu-satunya menunjukkan aspek sosial Mahjong. Dalam bahasa Cina kuno, budaya berkumpul untuk bermain permainan dan berbual mesra diturunkan dari satu generasi ke generasi berikutnya.

Karya seni ini juga bertujuan untuk mengenali para seniman yang mendedikasikan hidup mereka untuk menjaga budaya Mahjong hidup. Menurut EDITECTURE, teknologi nampaknya mendorong pemahat ubin Mahjong tradisional untuk bersara. Dengan munculnya permainan dalam talian digital, komuniti moden tidak banyak menggunakan ubin Mahjong fizikal.

Keputusan

Set Edit Mahjong melakukan pekerjaan yang sangat baik untuk menjaga Mahjong budaya hidup. Selain itu, penggunaan bahan buangan untuk membuat karya seni yang luar biasa adalah sesuatu yang tidak anda lihat setiap hari. Mudah-mudahan, "An Ode to Mahjong" ini memberi inspirasi kepada artis lain untuk berkumpul dan membuat lebih banyak projek DIY untuk meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai isu-isu seperti perubahan iklim. Seperti yang anda lihat dari projek EDIT Mahjong, idea terdapat dalam setiap bidang kehidupan kita.

About the author
Aiman Abdullah
Aiman Abdullah
About

Aiman Abdullah, tokoh terkemuka Malaysia dalam lokalizasi permainan kasino dalam talian, menggabungkan penghargaannya yang mendalam terhadap budaya Melayu dengan pengetahuan permainan yang luas. Gabungan unik ini memastikan setiap permainan yang dia sentuh benar-benar berasa Malaysia.

Send email
More posts by Aiman Abdullah
undefined is not available in your country. Please try:
Menemui Mahjong di Owensboro: Gelombang Sambungan dan Tradisi Baharu
2024-05-23